Met deze 3 tips ga jij zonder financiële zorgen op vakantie

De vakantieperiode breekt weer aan. ‘Hoe krijg ik toch op tijd mijn geld binnen van mijn ietwat chaotische opdrachtgever?’ Dit kan zomaar jouw vraag zijn. Want juist in de vakantieperiode blijven je facturen (onbedoeld) wat langer open staan, terwijl jij echt op dat geld zit te wachten. Je hebt er tenslotte hard voor gewerkt! Hoe ga jij toch zorgeloos op vakantie?

Aan het sturen van je factuur is al een heel proces vooraf gegaan. Jouw product, met liefde gemaakt, is geleverd. Of je hebt met veel passie jouw tijd gegeven en jouw opdrachtgever écht geholpen. Pas daarna verstuurde jij je factuur waarin je een betaaltermijn hebt afgesproken. Nu is deze termijn al voorbij, maar de betaling laat nog op zich wachten.

In de vakantieperiode blijft, wellicht onbedoeld, juist bij kleinere bedrijven jouw geld makkelijk wat langer liggen. En de persoon die erover gaat? Die is niet aanwezig…

 

Vandaag geef ik je 3 tips om zonder (financiële) zorgen op vakantie te gaan.

1. Zorg dat je administratie op orde is

Het lijkt heel logisch, maar ga eerst voor jezelf na of alles wel gefactureerd is. Heb je alle producten, uren en afgeronde projecten goed gefactureerd? Juist voor de vakantieperiode aanbreekt is deze extra check heel zinvol. En zorg daarnaast dat je goed bijhoudt welke klanten al betaald hebben en welke nog niet.

2. Houd contact

Stel: je hebt op jouw facturen een betaaltermijn van 30 dagen. Misschien weet je al dat degene die jouw facturen betaalt dan op vakantie is. Als je elkaar regelmatig spreekt kan je gerust even informeren of jouw factuur nog voor zijn/haar vakantie betaald wordt. Alleen al jouw informerende vraag is een extra stimulans om dit toch nog even voor jou in orde te maken.
Vakantie
Houd sowieso contact met je opdrachtgever. Plan als de 30 dagen bijna voorbij zijn bewust een contactmomentje in. ‘Hoi, hoe gaat het? Ook al aan vakantie toe?’ Zo wordt er in ieder geval weer even aan jou gedacht!
Is de betaaltermijn toch echt verstreken? Wacht dan niet eerst vier weken voor je iets van je laat horen. Bij 32 dagen mag je gerust informeren of het klopt dat jouw factuur nog niet betaald is. En als dit klopt, kan je direct vragen wanneer deze dan wél wordt betaald. Krijg je een reactie waar jij tevreden mee bent?

3. Laat het (voor even) los

Klinkt misschien gek, maar soms is even loslaten de beste oplossing.

Als de relatie met je opdrachtgever goed is en je hebt er alle vertrouwen in dat hij jouw factuur snel betaalt zodra hij terug is van vakantie en jij bent daar tevreden mee: geniet dan gewoon lekker van jouw vakantie en wacht je geld nog even rustig af. Om het na je vakantie direct op te pakken als blijkt dat er nog steeds niet is betaald. Ik ga er hierbij wel vanuit dat je twee weken op vakantie gaat en niet twee maanden.

De helft van faillissementen ontstaat door slecht beheer van vorderingen

Dit waren drie zomervakantietips.

Informeer gerust als je meer vragen hebt over een goed beheer van je openstaande facturen!

 

Fijne vakantie!

LEES HET E-BOOK
JE GELDZAKEN OP ORDE IN 6 STAPPEN

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Cookies?

Om jou zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maakt deze site gebruik van cookies.

Privacy verklaring
Scroll naar top
Credo Financiële Administraties draait op SYS PlatformSYS Platform