4 inzichten waarmee jij (in de zomer) de balans op kunt maken

Juist de zomerperiode leent zich er uitstekend voor om de balans op te maken! In het zomerseizoen is het goed om eens een stapje terug te doen, niet alleen in je onderneming te werken, maar ook aan je onderneming. In ontspannen sfeer denk je na over het hoe en wat van jouw onderneming.

In juli ging je BTW-aangifte weer de deur uit. Voor mijn klanten zorg ik direct daarbij ook altijd voor bijgewerkte financiële overzichten per 30 juni. Zo kunnen ze in één oogopslag zien hoe ze er voor staan. Heb jij ook je financiële gegevens bij de hand? Dan krijg je nu van mij 4 handige inzichten om ook voor jouw onderneming ‘de balans op te maken’. Niet per 31 december, maar midden in de zomer!

#1 Inkomsten:

Allereerst kijken we naar je inkomsten. Hoeveel omzet heb jij met jouw onderneming gerealiseerd in dit eerste half jaar? 

Misschien is dit boven verwachting: aan het begin van dit jaar had je als droom om voor 200.000,- te kunnen verkopen met je webwinkel en nu zit je al op 110.000,-. Gaaf! 

Maar misschien valt het je ook wel tegen. Komt dit doordat je te maken hebt met seizoenen in je werk? Of stond de afgelopen periode alles gewoon even stil. Laat dit jou niet tegenhouden! Als jij een goed product hebt of een waardevolle oplossing dan wil ik je aanmoedigen er voor te gaan! 

Welke creatieve manier kan jij bedenken om toch de waarde die jij kunt geven te delen. En vraag dan aan jouw tevreden klanten om jouw ambassadeurs te zijn. 

Neem even de rust, dan komen er de mooiste ideeën naar boven borrelen!

Balans opmaken in de zomer

#2 uitgaven:

Vervolgens kijken we naar de kosten die jouw onderneming het eerste half jaar heeft gemaakt. Is dit ook volgens jouw begroting of kom je hier grote verrassingen tegen? 

Ga je vaste maandelijkse kosten eens langs: zijn deze uitgaven allemaal helpend en noodzakelijk geweest? Neem bijvoorbeeld dat prijzige telefoonabonnement met onbeperkt dataverbruik, misschien dat een kleiner abonnement ook prima bij jouw gebruik past. En welke grote uitgaven heb je gehad en had je hier wel rekening mee gehouden? Was die nieuwe laptop bijvoorbeeld echt nodig, of gebruik je toch meer je vaste PC of je telefoon en staat deze laptop ongebruikt in je kantoor?

Wat leer je voor jezelf als jij je kosten eens kritisch langsloopt? Stel je je begroting voor de tweede helft van het jaar bij, ga je meer op je uitgaven letten of zie je ruimte en stippel je precies uit hoeveel budget je hebt om te investeren om zo tot een bepaalde omzetstijging te kunnen komen? 

# 3 Urenregistratie en kilometerregistratie:

Heb jij het afgelopen half jaar je uren en je kilometers goed bijgehouden? Belangrijk hoor! Anders kan je aan het einde van het jaar zomaar leuke belastingvoordelen mislopen. 

Vooral je uren zijn van belang: als je als zelfstandig ondernemer op jaarbasis meer dan 1225 uur in en aan je onderneming werkt mag je bij je Inkomstenbelastingaangifte gebruik maken van bijvoorbeeld de Zelfstandigenaftrek. 

Verder mag je de zakelijke kilometers die je met je privé auto gereden hebt in je administratie als kosten opvoeren. Als alle uren en afspraken enkel nog maar als losse aantekeningen in je agenda staan, is het hoog tijd om dit nu in een Exceloverzicht bij te werken.

#4 Belastingen

Nu je je inkomsten en je uitgaven op een rijtje hebt, weet je ook wat je resultaat over het eerste half jaar was. Heel globaal gezegd is het goed om 30% van dit resultaat alvast apart te zetten voor belastingen. 

Doe dit makkelijk op een aparte (spaar)rekening die gekoppeld is aan je zakelijke betaalrekening. Natuurlijk is het uiteindelijke bedrag wat er aan belasting betaald moet worden anders, maar zo kom je niet meer voor teleurstellende verrassingen te staan. 

In mijn pakket met 3 Excel templates bereken je ook het verschil tussen je bruto en netto inkomen. Zo ontdek je precies hoeveel belasting je moet reserveren! Stuur een mail om deze Excel templates direct aan te schaffen voor 49,- excl. btw.

Tip: Als je eerst mijn GRATIS e-book ‘Je geldzaken op orde in 6 stappen’ download krijg je deze templates aangeboden met een leuke korting!

Kijk ook eens wat je het eerste halfjaar privé hebt opgenomen. Ik ga ervan uit dat je van je zakelijke rekening geen privé kosten hebt betaald, maar je hebt wel elke maand een bedrag naar je privé rekening overgeboekt als salaris. Blijft dit onder de 70% van je resultaat? Bedenk nu ook voor jezelf hoeveel je echt als inkomen op zou willen nemen: hoeveel heb jij nodig?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Cookies?

Om jou zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maakt deze site gebruik van cookies.

Privacy verklaring
Scroll naar top
Credo Financiële Administraties draait op SYS PlatformSYS Platform